Средна оценка Добър 4,27 от матурата по български език и литература тази година

Средна оценка Добър 4,27 от матурата по български език и литература тази година

Зрелостниците постигнаха средна оценка Добър 4,27 на задължителната матура по български език и литература (БЕЛ) за тази година, сочат данни на Министерството на образованието и науката.

По информация на БГНЕС няма нито един ученик с нулев резултат на която и да е от двете матури от текущата сесия. Увеличен е и броят на отличните оценки, както и на зрелостниците, получили максималните 100 точки. Средният резултат на матурите по БЕЛ е 57,53 точки – равняващ се на Добър 4,27 и близък до миналогодишния. На втората задължителна матура средната стойност е 69,27 точки, което се равнява на Мн. добър 4,81 – с около две точки повече спрямо предходната година. 

Най-високи резултати на матурата по БЕЛ са получени в София, Смолян, Варна, Пловдив и Русе. Сливен, Силистра, Шумен и Разград пък са регионите, които традиционно показват по-ниски резултати.  Спрямо миналата година, зрелостниците от Плевен са отбелязали по-добри резултати тази година и това е единствената област, повишила резултатите си. 

Спрямо 2024 година, през 2025 година почти двойно нараства броя на зрелостниците, които имат 100 точки на втората матура, както и 100 точки на матурата по БЕЛ. На втория зрелостен изпит няма нито един зрелостник, получил 0 точки.

По български език и литература данните на МОН показват, че над 80% от зрелостниците се справят с извличане и обработка на информация от текст и диаграма и успешно откриват проблем. За първи път в изпитния тест има комуникативна задача, в която зрелостниците влязоха в ролята на мотиватори (21. задача) и резултатите показват 75% успеваемост. Затруднения срещат при задачи за пунктуация, за слято, полуслято и разделно писане, за употреба на пароними, за съгласуване по число между подлози и сказуемо. При литературните задачи затрудненията са свързани с разчитане на конкретен смисъл на цитат от изучен текст или с осмисляне на конкретно твърдение и съотнасянето му към изучен текст.  Предизвикателство за зрелостниците е и създаването на кратък текст - интерпретация на дадена тема в изучен и в неизучен литературен текст. 

При формирането на знания образователната система се справя добре, при формирането на умения – зле, коментира министър Красимир Вълчев при представяне на резултатите днес. Министърът добави още, че за поредна година учениците ни имат високи резултати на НВО в 4. клас, което показва, че системата ни в начален етап се справя добре, но след това са необходими редица промени - в учебните програми, в оценяването, в структурата на образователната система. 

Образователният министър заяви, че това, няма задължителна матура по математика е грешка. Икономическите висши училища ще организират единен изпит. Ако той е достатъчно добър, ще бъде включен в оценяването и вместо държавен зрелостен изпит по математика, ще има единен изпит, съобщи Вълчев намеренията, които има МОН. 

Проблемните ученици със слаби оценки по БЕЛ са между 20 – 25%. Тези с ниски оценки по математика са около 50%. 

Сподели: