Почти 60 хиляди четвъртокласници се подготвят за изпитите по български език и математика

Почти 60 хиляди четвъртокласници се подготвят за изпитите по български език и математика

Близо 59 000 ученици от 4. клас ще се явят на националното външно оценяване по български език и литература и по математика.

 Изпитът по български език ще се проведе във вторник, а този по математика – в сряда. Сред участниците са и деца със специални образователни потребности, които ще бъдат подпомогнати от учители-консултанти, когато училищните екипи за подкрепа на личностното развитие са преценили такава необходимост. 

И тази година тестовете на националното външно оценяване в 4. клас ще включват творчески задачи и такива, изискващи умения за логическо и пространствено мислене. На 3 юни от 10:00 часа започва първият от двата изпита, в който четвъртокласниците ще покажат компетентности по български език и литература, придобити в началния етап на основното образование. Тестът ще проверява знания и умения за прилагане на основни правила на българския книжовен език, четене и разбиране на текстове, функциониращи в комуникативната практика, интерпретиране на конкретна комуникативна ситуация и създаване на текст с определена комуникативна цел.  

В продължение на 60 минути четвъртокласниците ще решават тест с 25 задачи.  От тях 13 са езиковите, 11 литературните и една творческа за създаване на текст.  МОН припомня, че за разлика от предходните години, тестът не включва писане под диктовка. Заменя я задача за редактиране, в която учениците трябва да открият 12 думи с правописни грешки и да ги напишат правилно в индивидуалната бланка за отговори, като приложат на практика изучените правописни правила.  

Уменията за умело и уместно поправяне на текст не са нови за училищната практика, но стават все по актуални за съвременния живот, който изисква от грамотно и критично отношение към разнообразието от текстове, включително от дигиталната среда.  Освен прилагане на правописните норми тук се проверява умението на учениците да преценяват критично чужд текст и да мислят и откриват правописни особености в думите, да ги редактират. Последната задача по традиция е с творчески характер. Изисква се учениците да създадат кратък текст по серия от две картини с помощта на опорни думи и въпроси. 

На 4 юни в 10:00 часа започва вторият изпит по математика, в който четвъртокласниците ще покажат знания за числата, умения  за смятане, намиране на неизвестно число, знания за мерни единици, намиране обиколка на геометрична фигура и на лице на правоъгълник/квадрат. Ще има и задачи за описване на ситуации от реалния свят с математически модели, както и такива, изискващи умения за логическо и пространствено мислене и за разчитане на информация, представена в различен вид.  

В продължение на 60 минути учениците ще решават тест с 25 задачи -  16 с избираем отговор, 4 с кратък свободен, 4 с разширен свободен отговор и една задача с разширен свободен отговор, съдържащ три подусловия. Максималният брой точки е 100 на всеки един от изпитите, а резултатите ще бъдат обявени до 12 юни. Учениците със специални образователни потребности работят с 30 минути повече от останалите.

Сподели: